Nie ma odpowiedzi na nic

— „Jaka różnica? To zajęcie kobiet zadawać takie pytania. Tylko kobieta może myśleć, że jest na coś odpowiedź. Nie ma odpowiedzi na nic. Jakby mogło się stać inaczej, niż się stało. Stało się, znaczy musiało się stać. Tak być musiało. I nie inaczej, niż się stało. I nie ma sposobu, aby się przekonać, że mogło się stać inaczej. Gdyby jedna rzecz mogła się stać dwa razy: raz tak, a raz nie, ale wszystko na świecie staje się tylko raz. I na tym trzyma się cały świat, że nie można niczemu zapobiec. Na przykład takie głupstwo: gdybym ja gdzieś był, gdzie mnie nie ma, czy zmieniłoby się coś w tym, co się tam stało? Albo gdy ja gdzieś jestem, czy tam się dzieje coś innego, niż gdybym nie był? Na przykład jestem w izbie austerii. Przy stole siedzą dwaj goście, piją coś, jedzą coś i rozmawiają. Do mnie nic nie mówią. Bo mnie może nawet nie widzą. I nie wiedzą, że słucham, co mówią. Mówią na przykład: Dobrze by było, gdybym wygrał na loterii, tobym wydał córkę za mąż, albo kupiłbym dom, albo dobrze by było, gdyby spadło trochę deszczu, bo będzie drożyzna. To gdyby mnie nie było, czy powiedzieliby to samo? O tym nie można się przekonać. To głupstwo, to można powiedzieć jest nic, na które nie warto tracić czasu. Zdawałoby się. A cóż dopiero, gdy idzie o rzeczy ważne, od których zależy życie albo śmierć? Bo tylko z początku zdaje się, że to głupstwo. Ale potem można sobie pomyśleć. Zamiast izby austerii niech to będzie całe miasto albo cały świat, a zamiast dwóch ludzi niech to będzie życie. Więc czy jak człowiek coś robi na świecie, czy od tego życie się zmienia, choćby nikt o tym nie wiedział? Ja nie mówię o Bogu, który wszystko wie i widzi, jak to powiedziane w spowiedzi przedśmiertnej: Cóż powiemy przed Tobą, Siedzący wysoko, co opowiemy przed Tobą, Leżący na obłokach, Ty znasz wszystkie tajemnice i wszystko, co jawne. To nie sztuka. Mówię o ludziach. O tym nie można się przekonać. Czy od tego, że człowiek jest na świecie, już przez to samo coś się zmienia? Choćby nikt o tym człowieku nie wiedział. O tym nie można się przekonać. Jaki więc sens ma wszystko na świecie? Jaki sens ma żenić się, rodzić dzieci? Czy od narodzin dziecka zmienia się świat? Czy od każdej śmierci zmienia się świat? Jak można o tym wiedzieć? Kiedy nie można wiedzieć takiej prostej rzeczy, takiego głupstwa…”

Julian Stryjkowski, Austeria, Warszawa 1993, s. 62-63.
2 thoughts on “Nie ma odpowiedzi na nic

Skomentuj

