„Polak, jak ponarzeka, to zaraz zdrowszy”

Będę zatem narzekać.

Zapowiadano, że dzisiaj między godziną 7 a 9 ma się odbyć strajk kolejarzy. Postanowiłam przechytrzyć system, uniknąć niedogodności i pojechać pociągiem o godzinie 6.55. Kupiłam bilet, wsiadłam, zamknęłam oczy (tęskniły za snem). Sielankę przerwał pan konduktor, który oznajmił, że mamy wysiąść, bo w pociągu jest awaria. Jasne. Awaria. Rozsierdzeni podróżni już wiedzą, co o tym myśleć. Żadna tam awaria! Strajk! Starszy pan uniósł się wściekły z siedzenia naprzeciwko mnie i z zacietrzewieniem godnym lepszej sprawy wymyślał kolejarzom. Gdy byłam w zasięgu jego rażenia, leciały „łajdaki”. Podejrzewam, że potem mogło być jeszcze ostrzej. Nieco dalej pewna pani gardłowała się: „to jest skandal, po prostu skandal, kto tym ludziom odda teraz pieniądze”. Uwaga, że można podejść do kasy, oddać bilet i otrzymać zwrot pieniędzy, zapewne nie zmniejszyłaby jej oburzenia. Mam wrażenie, że żyję w kraju nadąsanych księżniczek i obrażonych królewiczów. Owszem, denerwuje mnie sytuacja, kiedy pociągi spóźniają się albo zostają odwołane, ale potrafię też zrozumieć strajkujących. Natomiast w królewskich żyłach krew gotuje się szybciej niż woda w czajniku i zasila obfitą strugą oburzenie, zniesmaczenie, wściekłość. Oberwie pierwszy, kto się nawinie pod rękę.

Pokuszę się o stworzenie studenckiej teorii historiozoficznej: Polska to jeden wielki dziekanat. Stwierdzenie nośne jak każde przejaskrawienie.

3 thoughts on “„Polak, jak ponarzeka, to zaraz zdrowszy”

  1. Z jednej strony za dużo u nas „pań i panów”, ale z drugiej jak to Cejrowski dobrze powiedział, pilot samolotu to nie może być – Hej Mietek ląduj w połowie drogi :)

    Mimo wszystko tutaj chyba bardziej chodzi o szacunek do drugiego człowieka?

  2. Właśnie o szacunek chodzi. I może o to, co Tadeusz Różewicz w „Liście do ludożerców” wyraził tak:

    Kochani ludożercy
    nie patrzcie wilkiem
    na człowieka
    który pyta o wolne miejsce
    w przedziale kolejowym
    zrozumcie
    inni ludzie też mają
    dwie nogi i siedzenie
    Kochani ludożercy
    poczekajcie chwilę
    nie depczcie słabszych
    nie zgrzytajcie zębami
    zrozumcie
    ludzi jest dużo będzie jeszcze
    więcej więc posuńcie się trochę
    ustąpcie.

  3. Mój ulubiony polski zespół reggae w piosence o polskich kolejach:

    Aby nie było za smutno, chociaż nutka melancholijna dosyć :)

Skomentuj

