Ilustrowany traktat o śnie i jego następstwach

Raz w północnej, głuchej dobie, gdym znużony siedział sobie
Nad księgami dawnej wiedzy, którą wieków pokrył kurz –
Gdym się drzemiąc chylił na nie, usłyszałem niespodzianie
Lekkie, ciche kołatanie, jakby u drzwi moich tuż.
„To gość jakiś – wyszeptałem. – Puka snadź przy drzwiach mych tuż.
Nic innego chyba już”.

Edgar Allan Poe, Kruk, przeł. Z. Przesmycki

 

*

 *

We śnie
maluję jak Vermeer van Delft.

Rozmawiam biegle po grecku
i nie tylko z żywymi.

Prowadzę samochód,
który jest mi posłuszny.

Jestem zdolna,
piszę wielkie poematy.

Słyszę głosy
nie gorzej niż poważni święci.

Bylibyście zdumieni
świetnością mojej gry na fortepianie.

Fruwam jak się powinno,
czyli sama z siebie.

Spadając z dachu
umiem spaść miękko w zielone.

Nie jest mi trudno
oddychać pod wodą.

Nie narzekam:
udało mi się odkryć Atlantydę.

Cieszy mnie, że przed śmiercią
zawsze potrafę się zbudzić.

Natychmiast po wybuchu wojny
odwracam się na lepszy bok.

Jestem, ale nie muszę
być dzieckiem epoki.

Kilka lat temu
widziałam dwa słońca.

A przedwczoraj pingwina.
Najzupełniej wyraźnie.

Wisława Szymborska, Pochwała snów (z tomu Wszelki wypadek)

 

*

 „Szczęście przychodzi do tego, kto śpi i czeka — ładnie to powiedzieli ludzie dawnych czasów”.

  Kōbō Abe, Kobieta z wydm, przeł. M. Melanowicz, Kraków 2010, s. 76.

 

*

 — Mam wrażenie, że chodzi tu tylko twoje ciało, a duch jeszcze śpi.
— Tak.
— Gdyby ktoś wyskoczył zza rogu i cię wystraszył, tobyś padła bez życia. Bo ducha masz uśpionego.

*

 *

— Wzdychasz, jakbyś przebiegła maraton. A tylko wstałaś. Niektórzy twierdzą, że twoje wstawanie jest trudniejsze od przebiegnięcia maratonu.
— Kto tak twierdzi?
— Specjaliści.

*

Gdzie się zbudziłem? gdzie jestem? gdzie jest
strona prawa, gdzie lewa? gdzie góra a gdzie
dół? spokojnie; spokojnie: to jest moje ciało,
leżące na wznak, to ręka, w której zwykle
trzymam widelec, a tą drugą chwytam
nóż lub wyciągam ją na przywitanie;
pode mną prześcieradło, materac, podłoga,
nade mną kołdra i sufit; po lewej
ręce ściana, przedpokój, drzwi, butelka z mlekiem
stojąca już pod drzwiami, bo po prawej widzę
okno, a za nim świt; pode mną
przepaść pięter, piwnica, a w niej hermetycznie
zamknięte słoje z kompotem na zimę;
nade mną inne piętra, strych z bielizną
na sznurach, dach, telewizyjne
anteny; dalej, po lewej, ulica
wiodąca na zachodnie przedmieścia, za nimi
pola, szosy, granice, rzeki i przypływy
oceanu; po prawej, już w szarych zaciekach
świtu, inne ulice, pola, szosy, rzeki,
granice, mroźne stepy, lodowate lasy;
pode mną fundamenty, ziemia, otchłań ognia,
nade mną chmury, wiatr, blednący księżyc,
ledwie widoczne gwiazdy, tak;
odnaleziony,
przymyka jeszcze oczy, z głową w miejscu
krzyżowania się wszystkich pionów i poziomów,
przybity do tych wszystkich naraz krzyży
miarowymi ćwiekami dudniącego serca.

Stanisław Barańczak, Gdzie się zbudziłem? (z tomu Dziennik poranny)

 

*

 „Jestem skrajnie wyczerpany, a przecież jest rano…”

„Dzień świra”, reż. M. Koterski

 

*

koniec i bomba (zegarowa)

Skomentuj

