Kunszt tłumaczki

„Zabawnie było z Ludką. Kiedy jeszcze nie mówiłem po włosku, tłumaczyła moje wywiady i tak już, inteligentna bestia, wiedziała, co powiem, że odpowiadała dziennikarzowi za mnie. Miałem wygodę. Siedzimy sobie na Piazza Signoria, popijam campari i tokuję: «O, jaka superdziewczyna na tej motorynce, ale nogi, nieprawdopodobnie sexy na tym motorku». A Ludka: «Sytuacja teatru w Polsce po wybuchu Solidarności zmienia się gwałtownie. Już nie metafora, tylko opis rzeczywistości jest przedmiotem prezentacji twórców»”.

Jerzy Stuhr, Tak sobie myślę…, Kraków 2012, s. 189.
4 thoughts on “Kunszt tłumaczki

  1. Nie, chyba nie. Nie mam za bardzo siły.

    Ale mogę się podzielić jeszcze paroma cytatami.

    „A aktorstwo to nic innego jak umiejętność zapamiętywania w sobie pewnych stanów nerwowych i odtwarzania ich na zawołanie”. [s. 18]

    „Nawet ten krzyczący u Muncha ściska twarz rękami, aby nie krzyczeć bez pohamowania”. [s. 166]

    „Przepisuję co rok z kalendarza w kalendarz motto twórcy antropozofii, Rudolfa Steinera: Nie to, co jest, pobudza do twórczości, lecz to, co może być, nie rzeczywiste, ale możliwe. [s. 169]

    „Mam łzy w oczach, bo w jego wieku i w moim stanie, on w Nicei, ja w Krakowie, każde spotkanie może być ostatnie. Więc ze łzami mówię mu wylewnie: Sławek, trzymam się. On spojrzał na mnie czule i… uśmiechnął się. Ludzie! Tegoście w życiu nie widzieli! Mrożek się uśmiechnął! Do mnie!” [s. 187]

    „Kiedyś w Szalonej lokomotywie Witkacego mówiłem: Zabij ten lęk. On się mży jak ćma w noc ciemną. Moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak oswojenie lęku, bo wtedy się żyje w strasznym stresie. Lęk trzeba zabić. Zabić, czyli o nim zapomnieć. Tak się czymś zająć, takie, jak mówią kardiolodzy, krążenie oboczne wypracować, żebyś zapomniał o lęku. Choćby na godzinę. To wystarczy. Odpoczniesz”. [s. 260]

Skomentuj

