„Rodzi to we mnie obojętność”

— „A skąd wzięła się materia?
— A co za różnica? Najważniejsze, że nie ponosimy odpowiedzialności ani za siebie, ani za innych. Tajemnicą kosmosu jest apatia. Ziemia, słońce, skały, wszystkie one są obojętne i to jest siła bierna. Najpewniej obojętność i grawitacją są tym samym.
Mówił i ziewał. Jadł i palił.
— Dlaczego pan tyle pali? — zapytałem.
— Rodzi to we mnie obojętność.
Przez jakiś czas nadal spotykaliśmy się w kawiarni albo w bibliotece. W końcu zaczął malować mój portret i popsuł kilka płócien. Zaproponowałem mu zadatek, ale nie chciał go przyjąć. Gdy malował, bez przerwy gadaliśmy o Zorachu Kreiterze. Zorach miał chyba żonę przed Sonią, szwaczkę, która popełniła samobójstwo. W Paryżu Zorach miał przyjaciółkę, malarkę, która zwariowała i skończyła w zakładzie dla obłąkanych.
Tobiasz Anfang powiedział:
— Wiem, że nie ma nic takiego jak dusza, ale mam poczucie obecności Kreitera. W nocy, gdy gaszę światło, on jest tutaj.
— Widział go pan?
— Nie. Gdybym go zobaczył, byłbym kandydatem do domu wariatów. To czysto subiektywne. Miał wielką siłę hipnotyczną.
— Dlaczego się nią nie posłużył, by zmienić swój los?
— Ci, co posiadają takie moce, nie szukają własnych wygód. Zawsze uciekają od siebie, a żyć zaczynają, gdy już są martwi.
Po wielu próbach Tobiasz Anfang zrezygnował z namalowania mnie. Bez względu na to, ile razy próbował, nie był w stanie odnaleźć podobieństwa. Skomentował to tak:
— Co dzień ma pan inną twarz. Nawet w trakcie pozowania pańska twarz się zmienia. Tylko Zorach mógłby pana namalować.
Pewnego dnia Tobiasz Anfang powiedział mi, że wraca do Paryża.
— Nie mam tu nic do roboty, ani tu, ani tam — wyjaśnił — ale tam łatwiej jest zachować obojętność”.

Isaac Bashevis Singer, Jeniec [w:] tegoż, Korona z piór, przeł. P. Śpiewak, Poznań 1994, s. 42-43.
Skomentuj

