Zajączek z serwetki

„Siedząca przy mnie Kit przyglądała mi się badawczo. Nie byłam taka głupia, żeby ją zagadywać, tylko zrobiłam sztuczkę z kciukiem – wiesz, tę, co to się wydaje, że kciuk odpadł.
Powtórzyłam ją, potem jeszcze raz, pozornie niedbale, w ogóle nie patrząc na małą; ona obserwowała mnie czujnie jak pisklę jastrzębia, skupiona i zafascynowana. W końcu nie wytrzymała i zaczęła się uśmiechać.
– Pokaż, jak to robisz! – zażądała.
Podczas kolacji siedziała naprzeciwko mnie. Zdecydowanie odmówiła jedzenia szpinaku, wyciągnąwszy rączkę władczo, z uniesioną pionową dłonią, jakby była policjantem regulującym ruch.
– Ja dziękuję – oznajmiła takim tonem, że nie ośmieliłabym się jej sprzeciwić. Przysunęła się z krzesłem blisko Dawseya i cały czas wbijała mu łokieć w ramię, przygważdżając go do miejsca. Nie protestował, choć zapewne raczej trudno mu było jeść kurczaka. Po kolacji natychmiast wlazła mu na kolana, traktując je jak swój prawowity tron. Dawsey niby brał udział w ogólnej rozmowie, ale zauważyłam, że robi zajączka z serwetki akurat wtedy, gdy była mowa o głodzie podczas okupacji. Czy wiesz, że mieszkańcy mełli siemię lniane na mąkę, dopóki jeszcze było?
Musiałam pomyślnie zdać egzamin, z którego nawet nie zdawałam sobie sprawy, bo Kit poprosiła, żebym to ja położyła ją do łóżka. Chciała, żeby jej opowiedzieć bajkę o fretce. Ona lubi robaki, a ja? Czy pocałowałabym szczura w pyszczek? Nigdy – odparłam i tym zaskarbiłam sobie jej łaski, bo wprawdzie wyszłam na tchórza, ale nie byłam hipokrytką. Opowiedziałam bajkę, a ona łaskawie nadstawiła mi skrawek policzka do pocałowania”.

 Mary Ann Shaffer i Annie Barrows, Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek, Warszawa 2010, s. 152-153.
Skomentuj

