„Chociażbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę”

„Jakiś czas temu spotkałem pewnego człowieka, który mógł się poszczycić zdobyciem kilku stopni naukowych. Fascynujący człowiek, który zajmował się między innymi filozofią Nietzschego i Heraklita. Prawie cały czas tylko go słuchałem. Czułem, że nie dorastam do niego pod względem naukowym. Powiedziałem mu – w jednej z niewielu chwil, w których ja coś mówiłem – że dla mnie ważne i decydujące jest doświadczenie. Na to on odparł, że również własne doświadczenie trzeba krytycznie przeanalizować, z czym się zgodziłem. Teologom zarzucił, że ostatecznie nie dopuszczają oni wątpliwości co do istoty Boga, jakie odczuwał na przykład Nietzsche, i że nie podejmują oni konfrontacji z nimi i nie są w stanie jej przetrwać. Miałem ochotę zapytać go, czy on to uczynił. Wspomnienie w naszej rozmowie o fundamencie bytu, o głębi duszy, o szukaniu własnego fundamentu wydało mi się bezsensowne. Coraz bardziej bowiem byłem przekonany,  że tego typu wyobrażenia nie znajdą u niego oddźwięku.

Ważną rzeczą jest dla mnie zaakceptowanie osoby, z którą rozmawiam, taką, jaka jest. Odczuwam wobec niej ogromny respekt. Równocześnie jednak ważne jest dla mnie niewyrzekanie się swojego doświadczenia. Ze słowami fundament bytugłębia duszy, szukanie fundamentu wiążą się dla mnie głębokie doświadczenia. Nie jestem dzięki temu lepszy od swego rozmówcy, ale też nie jestem gorszy. Wiem i doświadczyłem tego, co znaczy przetrwać ciemną noc, wytrzymać uczucie opuszczenia przez Boga. Nie mogę tak po prostu przekreślić tego doświadczenia. Dla mnie stanowi ono prawdę”.

Wunibald Müller, Czy słyszysz śmiech motyli?, Kraków 2005, s. 183-185.
2 thoughts on “„Chociażbym chodził ciemną doliną, zła się nie ulęknę”

Skomentuj

